2019. június 14., péntek

Hogyan hűtsük a terráriumot a gekkónk számára?

Itt a nyár, óriási kánikula volt az elmúlt napokban. Sajnos bizonyos körülmények miatt most melegebbé vált az a szobám, ahol a gekkómat tartom. Felmerült hát bennem a kérdés, hogy mégis miként hozhatnék enyhülést a számára? Napközben már nem megy a melegítő lámpája, akkor nincs is gond a hőmérséklettel. Átlag 27-28 fokot mutat a hőmérő. A gondok este kezdődnek. A szoba nyugati tájolású, tehát pont a legmelegebb időben tűz ide a nap és estére melegszik fel. Már két napja 29 fokot mutat a hőmérő az esti órákban és nem igazán boldogít ez a tudat. Jó lenne pár fokkal lentebb menni, mert hiába kősivatagi állat, akkor sem hiszem, hogy jól esik neki az esti meleg.

Felkerestem pár fórumot, de főleg ezeket a megoldásokat találtam:
•Hideg vizes palackot tenni a terrárium mellé. Erről nem sok jót olvastam a gekkós csoportokban, elvileg nem tesz jót az állatnak. Így hát ezt nem mertem megkockáztatni.
•Olvastam olyat is, hogy a terrárium alá hideg vizes rongyot tesznek. Ez elég baleset veszélyesnek tűnik és a terkó alatti bútort is féltem a felázástól.
•Víz bespriccelése a terráriumba vagy a vizes bújó intenzívebb nedvesítése. Ez nem feltétlenül rossz ötlet, de a páratartalmat nagyon megnövelheti, ami nem igazán fog tetszeni az állatnak. Az egészséges páratartalomnak 20-40 % közöttinek kell lennie. Nálam elég nagy a pára, így nagyon kell figyelnem mindig a higrométert.
•Semmiképp ne próbáljuk meg ventilátorral befújni/hűteni a terráriumot, mert az állatnak ártani fog a huzat! Ha magunkat hűtjük vele, akkor is oda kell figyelni, hogy a terrárium ne essen bele a ventilátor által keltett huzatba, mert megbetegítheti a gekkót.

•A legjobb ötletet egy gekkós csoportban olvastam Facebookon, ahol az illető egy processzor hűtőt tett a terrárium tetejére de úgy, hogy a szívásra alkalmas felével lefelé. Így az állatot nem zavarja a huzat, a hűtő pedig kiszívja a meleg levegőt a terráriumból. Ezt azonnal ki kellett próbálnom. A párom informatikus, így könnyű szerrel jutottam hozzá az alkatrészekhez. Levette nekem a hűtőbordákat a hűtőről és linkelt nekem egy jó kis tutorialt is. Ez a videó lenne az:



A folyamathoz szükségünk lesz még egy USB kábelre is, amit már nem akarunk használni. A kábelt el kell vágni-az én esetemben le kellett vágni a régi webkamerámról- és a fekete és vörös kábelt összekötni a videóban látott módon. Szükségünk lesz még szigetelő szalagra és a művelet végeztével jó, ha az egészet leszigszalagozzuk, hogy a kábel sehol ne legyen kint.
Nagyon egyszerű, olcsó és jó módszernek tűnik. Csak 1 órája készítettem el és már fél fokot hűtött a terráriumon. Valószínűleg be fogok szerezni egy nagyobb hűtőt is a nagyobb siker érdekében.
A legfontosabb az, hogy a hűtő SZÍVJON és NE FÚJJON be a terráriumba.
Nem kell mellé gép sem, hiszen ha az USB-t bedugjuk egy adapterbe(telefon töltőjébe) és azt be a konnektorba, akkor teljesen jól fog működni.

Egyelőre ezt tartom a legjobb ötletnek a terrárium hűtésére. Légkondi szóba sem jöhet, mert nem bírom és attól meg én leszek beteg. Szóval maradtak a házi praktikák és próbálkozom, hogy a gekkóm a legjobb körülmények között élhessen ebben a hőségben is.
Így néz ki a jelenlegi terrárium "hűtőrendszer".




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése